Πως να κόψεις τις κακές συνήθειες;

Αλήθεια, έχεις παρατηρήσει τις συνήθειες σου μέσα στην ημέρα; Πόσα πράγματα κάνεις καθημερινά που σου έχουν γίνει βίωμα και αυτονόητη κίνηση; Πόσες από αυτές τις συνήθειες σε βοηθούν πραγματικά ή αντίθετα μπορεί στο μέλλον να σου δημιουργήσουν προβλήματα; Πόσες φορές λες στον εαυτό σου ότι θα πρέπει να απαλλαγείς από τις κακές σου συνήθειες; Οι συνήθειες υπάρχουν στη ζωή σου, ήρθαν και θα μείνουν. Υπάρχουν όμως κάποια tips που μπορούν να σε βοηθήσουν να απαλλαγείς από τις κακές σου συνήθειες…

Σκέψου

Ξέρεις ότι τρως συναισθηματικά και ότι αυτό είναι λάθος. Γνωρίζεις ότι πρέπει να κάνεις κάτι για αυτό. Αλλά απλά δεν κάνεις τίποτε.
Ξέρεις ότι το κάπνισμα μπορεί να σου δημιουργήσει προβλήματα υγείας αλλά θεωρείς ότι είναι μία απόλαυση-συνήθεια που δεν μπορείς να κόψεις.
Ξέρεις ότι κάνεις καθιστική ζωή και ότι πρέπει να βάλεις τη γυμναστική στη ζωή σου, αλλά συνέχεια το αναβάλλεις, με τη γνωστή δικαιολογία <<δεν έχω χρόνο>>.
Ξέρεις ότι το να κοιμάσαι λίγες ώρες μπορεί να σου επηρεάσει όλη σου την ημέρα, αλλά εσύ ξυπνάς από τις σκέψεις και δεν μπορείς να κοιμηθείς ξανά.
Ξέρεις ότι δεν πρέπει να τρως τα νύχια σου και αν και είσαι μεγάλη πια, συνεχίζεις να το κάνεις.

Για ποιο λόγο συνεχίζεις τις κακές σου συνήθειες; Εχεις αναρρωτηθεί;

Η συνήθεια προκύπτει με την επανάληψη. Ξυπνάς το πρωί, πλένεσαι, χτενίζεις τα μαλλιά σου. Οδηγείς γνωστές διαδρομές λες και έχεις βάλει τον αυτόματο πιλότο. Η συνήθεια είναι κάτι που κάνεις τακτικά χωρίς ουσιαστικά να το σκέφτεσαι.

Όσο περισσότερο χρόνο ακολουθείς μια συνήθεια τόσο πιο δύσκολο είναι να τη ξεφορτωθείς.
Οι συνήθειες δεν εξαλείφονται, απλά αντικαθίστανται. Οι κακές-αρνητικές συνήθειες έχουν τις περισσότερες φορές βραχυπρόθεσμα οφέλη αλλά τεράστιες συνέπειες στο μέλλον. Οι καλές συνήθειες, από την άλλη, μπορεί να μην σε ανταμείβουν άμεσα αλλά με το πέρασμα του χρόνου θα αντιληφθείς τις θετικές τους συνέπειες.

Σύμφωνα με το ψυχολόγο Δρ. Russell Poldark, οι ευχάριστες συμπεριφορές μπορούν να ωθήσουν τον εγκέφαλό σου να απελευθερώσει μια χημική ουσία που λέγεται ντοπαμίνη. Εάν κάνεις ξανά και ξανά κάτι, η ντοπαμίνη ενισχύει ακόμη περισσότερο αυτή τη συνήθεια. Όταν δεν ακολουθείς μια συνήθειά σου, η ντοπαμίνη δημιουργεί την επιθυμία να την επαναλλάβεις.

Τι πρέπει να αλλάξεις λοιπόν;

1. Παρατήρησε τη συνήθειά σου και αναγνώρισέ την
Το πρώτο βήμα είναι να συνειδητοποιήσεις πότε, γιατί, υπό ποιες συνθήκες και ποια συναισθήματα συνδέονται με τη συνήθεια σου. Ίσως έτσι να τη καταλάβεις και να είσαι σε θέση να τη σταματήσεις. Γενικά οι αρνητικές συνήθειες αναπτύσσονται από μια αλυσιδωτή αντίδραση που περιλαμβάνει τρία συστατικά τα οποία καλείσαι να αναγνωρίσεις στις δικές σου συνήθειες. α. Oι παράγοντες που σε ωθούν στη συνήθεια (πχ. Άγχος μετά από μια δύσκολη ημέρα) β. H ρουτίνα (πχ υπερκατανάλωση παγωτού) και γ. Aνταμοιβή (π.χ. προσωρινή ανακούφιση από το άγχος). Έτσι δημιουργείται ένα μοτίβο που κάθε φορά που επαναλαμβάνεται ενισχύεται και μετά άντε να το αλλάξεις

2.Αν η αλλαγή σου φαίνεται φοβερή και σε αγχώνει το να τη κόψεις μαχαίρι, ξεκίνα με μικρά βήματα και στόχους.
Αντί να μην τρως καθόλου γλυκά, πρόσθεσε καθημερινά ένα σνακ.
Αν θέλεις να βάλεις δραστηριότητα στη ζωή σου, κάνε ένα σύντομο περίπατο τουλάχιστον για μισή ώρα μετά το δείπνο κάθε βράδυ.

3.Αντάλλαξε τη κακή συνήθεια με μια καλή. Άλλαξε μία συνήθεια τη φορά.
Είναι σημαντικό να αντικαταστήσεις τις κακές σου συνήθειες με καλές. Διαφορετικά είναι πολύ πιθανό να επιστρέψεις σε αυτό που ξέρεις.
Η προσπάθεια να αλλάξεις πολλά ταυτόχρονα πράγματα μπορεί να είναι τόσο δύσκολη ώστε να μη ξέρεις από που να ξεκινήσεις. Για αυτό όταν επιτυγχάνεις ένα στόχο, τότε να πηγαίνεις στον επόμενο.

Αν θέλεις να κόψεις το κάπνισμα και δεν είσαι από τους ανθρώπους που έχουν τη δύναμη να το κόψουν μαχαίρι, τότε αντικατέστησε το με σνακ. Το να έχεις υγιεινές επιλογές, όπως φρούτα μπορεί να σε οδηγήσει και σε μια πιο σωστή διατροφή.
Αν προσπαθείς να χάσεις βάρος 20 κιλών,τότε βάλε στόχο 4-5 κιλά το μήνα.

Από την άλλη δεν μπορείς να σταματήσεις το κάπνισμα και ταυτόχρονα να θέλεις να χάσεις και βάρος. Η μία συνήθεια μπορεί να σαμποτάρει την άλλη για αυτό ένα ένα στόχο κάθε φορά.

4.Κράτα ένα αρχείο των αλλαγών που κάνεις. Αν σε μία εβδομάδα δεν έχεις επιτύχει τους στόχους σου σκέψου τι πήγε στραβά και στη συνέχεια ανασυγκρότησε τις δυνάμεις σου.
Αν έχεις πετύχει τους στόχους της εβδομάδας, τότε δώσε στον εαυτό σου μια μικρή θετική ανταμοιβή. Η ανταμοιβή θα σε βοηθήσει να συνδέσεις την αλλαγή της κακής σου συνήθειας με θετικά συναισθήματα. Αλλά προσοχή! Δεν έχει νόημα να ανταμείψεις τον εαυτό σου με ένα μπολ παγωτό κάθε φορά που πας γυμναστήριο !

5.Συγχώρησε τον εαυτό σου.
Οι αποτυχίες είναι μέσα στο πρόγραμμα. Θα πρέπει να έχεις υπομονή και επιμονή. Η αλήθεια είναι ότι όταν θέλεις κάτι το θέλεις τώρα και με το καλύτερο αποτέλεσμα. Η τυχόν αποτυχία φέρνει πισογύρισμα πολλές φορές.

6. Κατέγραψε τη συνήθεια, τα μειονεκτήματα και τα πλεονεκτήματα, αν έχει, και κράτησε τον εαυτό σου υπόλογο.
Η καταγραφή και άμεση παραδοχή θα κάνει τη συνήθεια πιο συνειδητή. Όταν θεωρείς τον εαυτό σου υπεύθυνο για τις ενέργειές σου, λες στο εαυτό σου ότι αξίζει το κόπο να προχωρήσεις στην αλλαγή της συνήθειάς σου.

7.Βρες το κίνητρο
Ίσως το πιο σημαντικό πράγμα που μπορείς να κάνεις για να πετύχει η αλλαγή της συνήθειας σου είναι να βρεις το κίνητρο σου. Το να χτίσεις το σώμα των ονείρων σου για να μπορείς να νοιώθεις αυτοπεποίθηση είναι πολύ καλύτερο κίνητρο για να πας στο γυμναστήριο. Το να έχεις περιποιημένα νύχια και να τα βάφεις όπως εσύ θέλεις είναι πολύ καλό κίνητρο για να σταματήσεις να τα τρως.

8. Ομάδα υποστήριξης.
Είναι σημαντικό να έχεις δίπλα σου ανθρώπους για να διασφαλίσουν ότι ακολουθείς τους στόχους σου. Ζήτησε από τους φίλους σου η τα μέλη της οικογένειάς σου να σε ενθαρρύνουν και να σε βοηθήσουν στη προσπάθεια σου να κόψεις τις κακές σου συνήθειες.

9.Σκέψου το μέλλον.
Είναι πιο εύκολο να υποχωρήσεις, όταν συνειδητοποιήσεις τι συνέπειες θα έχει η συνήθεια σου στο μέλλον και να την αλλάξεις. Απλά μην αναβάλλεις να δεις …το μέλλον γιατί αν δεν κάνεις κάτι σήμερα δεν θα το κάνεις ποτέ.

10. Κάνε τη συνήθειά σου δύσκολη να πραγματοποιηθεί.
Αν δεν μπορείς να σταματήσεις τους ξηρούς καρπούς, μη τους βάζεις στο σπίτι σου. Αν δεν μπορείς να ξυπνήσεις το πρωί, βάλε το ξυπνητήρι σου σε άλλο δωμάτιο. Γενικά δυσκόλεψε λίγο τη συνήθεια σου. Αν δεν μπορείς να περιορίσεις τη ποσότητα του φαγητού στο πιάτο σου, χρησιμοποίησε μικρότερο πιάτο.

Μπορεί να μην έχει φτάσει ακόμη η αρχή της νέας χρονιάς όπου παίρνεις αποφάσεις, σχεδιάζεις αλλαγές και βάζεις νέους στόχους.
Προλαβαίνεις να ακολουθήσεις τα παραπάνω tips ώστε αργά αλλά σταθερά να απαλλαγείς από τις κακές σου συνήθειες.
Μπορείς να τα καταφέρεις αρκεί να προσπαθήσεις.
Σου έχω εμπιστοσύνη!

Αλήθεια, εσύ ποιες κακές συνήθεις έχεις;
Προσπάθησες να τις αλλάξεις;
Ποιες στρατηγικές και κόλπα χρησιμοποιείς;
Μη διστάσεις να μου γράψεις τα σχόλιά σου

 

 

 

 

ΓΡΑΨΕ ΕΝΑ ΣΧΟΛΙΟ

Παρακαλούμε πληκτρολόγησε το σχόλιο σου!
Παρακαλούμε πληκτρολόγησε το όνομα σου εδώ