Επανάληψη μαθημάτων. Πρέπει τα παιδιά να κάνουν επανάληψη το καλοκαίρι;

Καλοκαίρι σημαίνει διακοπές από τα… πάντα, ατέλειωτο παιχνίδι, βόλτες, μπάνια στη θάλασσα και φυσικά παγωτά. Τι γίνεται όμως με την περιβόητη επανάληψη των βασικών μαθημάτων της χρονιάς που πέρασε;

Αν ρωτήσεις τα παιδιά φυσικά,θα είναι ελάχιστα αυτά που θα σου έλεγαν ότι θέλουν να κάνουν επανάληψη το καλοκαίρι. Αλήθεια, εσύ όταν ήσουν παιδί έκανες επανάληψη; Αν η απάντησή σου είναι καταφατική, πες μου ειλικρινά, την έκανες ευχάριστα;

Αν ρωτήσεις τους γονείς τότε θα δεις ότι οι απόψεις διίστανται:

  • Υπάρχει μία μερίδα γονιών που υποστηρίζουν ότι τα παιδιά πρέπει να μελετούν μια ώρα την ημέρα και ιδιαίτερα όταν έχουν ολοκληρώσει το Δημοτικό η το γυμνάσιο και μεταβαίνουν στο γυμνάσιο ή στο λύκειο αντίστοιχα.
  • Υπάρχει και η άλλη άποψη που υποστηρίζει ότι καλοκαίρι σημαίνει διασκέδαση, ανέμελο παιχνίδι, βαριεστιμάρα και για αυτό τα παιδιά δεν πρέπει να μελετούν.

Αν ζητήσεις τη γνώμη των εκπαιδευτικών και πάλι οι απόψεις διίστανται:

”Η επανάληψη θεωρούνταν από την παλιά παιδαγωγική μητέρα της μάθησης. Με αυτή ήταν δυνατό να πραγματοποιηθεί κάθε επιθυμητή γνώση. Είναι αλήθεια πως απλές μορφές γνώσης, όπως η ορθογραφία, δεν είναι δυνατό να αφομοιωθούν από τους μαθητές παρά μόνο με την άσκηση και την επανάληψη. Επιπλέον, η επαναληπτική δραστηριότητα δεν είναι ξένη προς την ιδιοσυστασία του παιδιού, ιδίως στην προσχολική ηλικία.

Όμως, η επανάληψη των μαθημάτων το καλοκαίρι δεν ωφελεί σε τίποτα, αν δεν συνοδεύεται από πρόσθετους κατάλληλους επεξηγηματικούς προσδιορισμούς. Γίνεται στείρα απομνημόνευση, ανιαρή και επιζήμια, που δημιουργεί απέχθεια για τη γνώση και διανοητική υπερκόπωση. Η μάθηση είναι μια διαρκής εμπειρία, έχει ως προϋπόθεση την ενεργητική συνύπαρξη δασκάλου-μαθητή κι εξαρτάται από τις συνθήκες κάτω από τις οποίες πραγματοποιείται.

Για αυτό προτείνεται η εναλλακτική επανάληψη, η παρουσίαση δηλαδή του μορφωτικού αντικειμένου με εναλλακτική μορφή (λογοτεχνικά βιβλία, σταυρόλεξα, επιτραπέζια παιχνίδια κ.λπ.) και ηρεμία, χωρίς το άγχος της επίδοσης. Εξάλλου, η ύλη του σχολείου έχει αποστολή να αναπτύξει γνωστικά, συναισθηματικά και αξιολογικά το μαθητή, ώστε να διαμορφώσει την προσωπικότητά του και να προετοιμαστεί για τη ζωή, όπου οι γνώσεις κι οι εφαρμογές τους παρουσιάζονται με ποικίλες μορφές και σπάνια με την μορφή που υπάρχουν στα σχολικά εγχειρίδια.” άποψη της κ.Πασσάδη, δασκάλας.

Ωστόσο, υπάρχει και η άποψη ότι μια χαλαρή επανάληψη το καλοκαίρι δεν κάνει κακό, αρκεί να περάσει στα παιδιά μετά από συζήτηση μαζί τους, ότι η επανάληψη αποτελεί ένα μικρό διάλειμμα στο ατελείωτο παιχνίδι. Η απόλυτη απραξία, τα αποσυντονίζει με αποτέλεσμα να δυσκολευτούν να προσαρμοστούν στις απαιτήσεις του σχολείου το Σεπτέμβρη.

Όποια και αν είναι η άποψη σου, χρησιμοποίησε εναλλακτικούς τρόπους να εντάξεις την επανάληψη στο καθημερινό τους παιχνίδι, όσον αφορά ιδιαίτερα τα παιδιά του Δημοτικού.

  • Παίξε επιτραπέζια παιχνίδια (εξάσκηση στην αριθμητική,ανάγνωση)
  • Λύσε μαζί του σταυρόλεξα για παιδιά (εξάσκηση στην ορθογραφία, γενικές γνώσεις)
  • Στη θάλασσα γράψτε λέξεις στην άμμο ή κάντε αριθμητικές πράξεις (εξάσκηση στην ορθογραφία, αριθμητική)
  • Ζήτησε του να σου περιγράψει την ημέρα προφορικά (εξάσκηση στο προφορικό λόγο, έκφραση)
  • Πρότεινε του να γράφει ημερολόγιο (εξάσκηση στο γραπτό λόγο, ορθογραφία, έκφραση)
  • Ζήτησε του να σου διαβάσει ένα παραμύθι για να… κοιμηθείς ή να κοιμίσει το μικρό του αδελφάκι (εξάσκηση στην ανάγνωση)
  • Του δίνεις χρήματα και ζητάς από το παιδί να αγοράσει γλυκό, παγωτό (εξάσκηση στην αριθμητική)
  • Του ζητάς να γράψει τη λίστα του super market (εξάσκηση στην ορθογραφία)
  • Ζήτησε του να διαβάζει τις πινακίδες στο δρόμο (εξάσκηση στην ανάγνωση)
  • Φτιάξε μαζί συνταγές με φαγητά και γλυκά (εξάσκηση στην ανάγνωση, μαθηματικά)
  • Παίξε μαζί του το αγαπημένο των παιδικών χρόνων, πρόσωπο, ζώο, πράγμα (εξάσκηση στην ορθογραφία, γνώσεις)
  • Αν μαθαίνει κάποιο μουσικό όργανο διοργάνωσε μια προσωπική μουσική συναυλία (εξάσκηση στο μουσικό όργανο)
  • Διοργάνωσε μια βραδιά κινηματογράφου. Δείτε μαζί μια ταινία και ζήτησε του την επομένη να σου πει το νόημα της ταινίας και την άποψή του για τους ήρωες (εξάσκηση στην έκφραση, στη κριτική ικανότητα)
  • Επισκεφτείτε μαζί το βιβλιοπωλείο της γειτονιάς και ζήτησε του να διαλέξει ένα λογοτεχνικό βιβλίο. Οριοθέτησε το χρόνο που θα το διαβάσει και ζήτησε του στη συνέχεια να σου περιγράψει το περιεχόμενο με λίγα λόγια (εξάσκηση στην έκφραση, αντίληψη)

Το καλοκαίρι βρίσκεται στο μέσο του, ακολούθησε τους εναλλακτικούς τρόπους μάθησης και διασκέδασε μαζί με τα παιδιά μαθαίνοντας.

 

ΓΡΑΨΕ ΕΝΑ ΣΧΟΛΙΟ

Παρακαλούμε πληκτρολόγησε το σχόλιο σου!
Παρακαλούμε πληκτρολόγησε το όνομα σου εδώ